• LinkedIn
  • Facebook
  • Mail
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Job
  • Kontakt
    • Teamet
+45 87 45 60 90
AVDAN.dk
  • Forside
  • Løsninger
    • Billede & skærme
      • Skærme
      • Touchskærme
      • LED skærme
      • Infoskærme
      • Mødebooking
      • Projektorer
    • Betjening
      • Touchbetjening
      • Trykknapbetjening
      • AV Management
    • Lyd
      • Højttalere
      • Mikrofoner
      • Teleslynge
      • Akustik
    • Online møder
      • Videokonference
      • Bring Your Own Device
      • Microsoft Teams Room
      • Zoom Rooms
      • På tværs af platforme med Pexip
    • Præsentation
      • Trådløs skærmdeling
      • AV over IP
      • Streaming
    • Kontrolcenter / kontrolrum
      • Kontrolrum
      • Skærme til kontrolrum
      • Styring af kontrolrum
  • Rådgivning & Planlægning
  • Kundecases
  • Support og service
    • Fejlmelding
      • Har du et produkt, der ikke virker, som det skal, kan du nemt og helt enkelt fejlmelde produktet her.
    • Fjernsupport
      • Vi yder fjernsupport via Teamviewer. Den får du adgang til her.
    • Support og service
      • Du er aldrig alene – heller ikke efter endt installations fase. Vores AV support sikrer dig de bedste teknikere, så du kan føle dig tryg, og hurtigt er oppe og køre igen.
  • Om os
    • Vores Vision, mission og DNA
      • Vi rådgiver, udvikler og implementerer den bedste løsning for dig. Og drifter, servicerer og vedligeholder den bagefter. Så du kan være sikker på en løsning, der virker. Alt sammen med udgangspunkt i vores DNA.
    • Vi tager grønt ansvar
      • Vi gerne tage vores del af ansvaret for den bæredygtige udvikling. Det gør vi med miljøvenlig CSR-politik og løsninger, som bidrager til en grønnere hverdag.
    • Certificeringer
      • Vores certificeringer er din sikkerhed for højt fagligt niveau – og den bedste AV-løsning
  • Søg
  • Menu Menu
Ring mig op
  • Hvad er lyd?

Hvad er lyd? Hvorfor er lyd vigtig? Og hvad er konsekvenserne af dårlig lyd?

Hvad er lyd?

Lyd er trykbølger, der transporteres gennem luften eller andet materiale, og de beskrives ved deres frekvens. Et normalt menneske kan høre lyde i frekvensområdet 20 Hz til cirka 20000 Hz.

Lydbølger bøjer om hjørner, går gennem selv de mindste huller, reflekteres, og interfererer.

Det betyder, at den samme lyd ikke lyder ens, hvis du lytter til den i forskellige rum. Rummets størrelse, dets form, møbler og det materiale, væggene er lavet af, er afgørende for, hvordan du opfatter lyden.

Hvorfor er lyd vigtig?

Gode lydforhold er en væsentlig del af et godt indeklima og en forudsætning for ubesværet kommunikation.

Lyd er vigtig for både den generelle forståelse af et budskab, men også for indlevelsen, indlæringen, oplevelsen, taleforståeligheden og musikaliteten.

Lyden er en af de største informationsbærere, vi har.

Konsekvenserne af dårlig lyd

Dårlig lyd i f.eks. et undervisningslokale, auditorium eller mødelokale kan have store konsekvenser for både indlæringen og arbejdsmiljøet. Hvis du ikke kan høre, hvad der bliver sagt, ender du enten med at gætte dig frem, eller du bliver ukoncentreret og lader helt være med at lytte.

Når du skal gætte dig til, hvad der bliver sagt, lægger du automatisk beslag på ressourcer i din arbejdshukommelse. Det betyder, at du har mindre kapacitet til at forstå og bearbejde indholdet af budskabet og huske det.

Sidst, men ikke mindst, er dårlig lyd ofte medvirkende til dårligt arbejdsmiljø.

Når lyden i et rum opfattes som behagelig og velafbalanceret – med en tydelig og klar lydgengivelse og -oplevelse, bidrager det til dit velbefindende.

Hvordan vælger man den rigtige lyd-løsning?

Når lyd skal reproduceres og forstærkes, stiller det store krav til både produkter, justering og montering. Alt for mange lydanlæg og -løsninger yder ikke den optimale kvalitet, er forkert sammensat, eller måske bare fejljusteret. Det går ud over både oplevelsen, taleforståeligheden og indlæringen.

Et par – almen kendte – eksempler på dårlig lyd:

Fladskærm opsat så højttalerne spiller bagud

Når vi taler sammen, og skal forstå hinanden, så vender vi hovederne mod hinanden. Taleforståeligheden ligger i et frekvensområde, der er retningsbestemt. Hvis vi vender os om og snakker ind i en væg, vil det kun være refleksioner vi hører. Taleforståeligheden vil forsvinde, og vi vil ikke kunne koncentrere os ret længe, og vi vil gå glip af rigtig meget information. En sound bar eller et sæt højttalere, der er bagud vendt fungerer på samme måde, og er derfor en rigtig dårlig løsning for forståeligheden og deraf indlæringen.

Størrelse og vinkling af højttalere i undervisningslokale

Mange højttalere er monteret, så de spiller til loftet og ikke til dem, der opholder sig i lokalet. Dette giver en dårlig spredning af lyd og lydtryk. Vinklingen af højttalerne er en vigtig faktor, hvis lyden skal reproduceres optimalt til tilhørerne i lokalet.

Kontakt os i dag

Har du brug for hjælp? Vi hjælper dig gerne. Ring  til os på tlf. 8745 6090 – eller skriv. Vi sidder klar til at hjælpe dig.

Kontakt os

Adresser

Hovedkontoret

AVDAN A/S

Vrøndingvej 2
DK-8700 Horsens

AVDAN Skovlunde

Literbuen 10B, 1. th.
DK-2740 Skovlunde

Adresser

AVDAN Ølgod

Viaduktvej 30
DK-6870 Ølgod

AVDAN Herning

Cypresvej 4
DK-7400 Herning

Dokumenter

Salgs- og leveringsbetingelser

Cookie- og privatlivspolitik

Links

Kontakt

Medarbejdere

Job

Aktiviteter

Nyheder

Kontakt

Tel: +45 8745 6090

Email: info@avdan.dk

CVR: 35382747

Scroll to top