EUC-Syd er én af Sønderjyllands største uddannelsesinstitutioner. Med mere end 60 forskellige lange og korte erhvervsuddannelser, udført af ca. 240 undervisere, uddanner EUC-Syd ca. 20.000 personer om året. Det hele sker fra flere forskellige adresser i Aabenraa, Tønder, Haderslev og Sønderborg.
EUC-Syd har i efteråret 2021 implementeret et nyt undervisningssystem, som åbner undervisningen ud mod omverdenen, og gør det muligt at sikre ensartet høj kvalitet i forbindelse med parallel-/fjernundervisning.
Peter Martensen, IT-chef, EUC-Syd, fortæller:
”På EUC-Syd fokuserer vi på at tilbyde elever og kursister de bedste og mest moderne undervisningsfaciliteter. Vi arbejder ud fra et helt klart formuleret fælles didaktisk og pædagogisk grundlag. Et grundlag som bl.a. fokuserer på, at de IT-baserede løsninger og redskaber, som vi vælger at implementere, skal understøtte undervisningen og det pædagogiske læringsmiljø.
Vi vil sikre kvaliteten af den undervisning ,vi leverer
Da EUC-Syd’s undervisningsmiljø er fordelt på flere forskellige adresser, og fordi vi gerne vil sikre kvaliteten af den undervisning, vi leverer, selv når eleverne ikke befinder sig på den skole, hvor undervisningen foregår, har vi valgt at implementere et nyt undervisningssystem til fjernundervisning.
Alle elever skal have de samme gode muligheder
Det nye undervisningssystem understøtter og lægger vægt på, at det skal være muligt at give alle eleverne på skolens forskellige adresser de samme gode uddannelsestilbud. Med det nye undervisningssystem er det muligt at levere undervisning af høj kvalitet selvom eleven/eleverne ikke befinder sig i samme lokale, som underviseren, men f.eks. befinder sig på én af de andre lokationer eller derhjemme.
Giver eleverne mulighed for at socialisere selvom det er parallel-/fjernundervisning, de modtager
Det nye undervisningssystem til parallel- og fjernundervisning, som er utrolig nemt at bruge, giver både mulighed for parallel- og fjernundervisning af høj kvalitet – men nok så vigtigt; det giver samtidig også eleverne mulighed for at socialisere, selvom det er parallel-/fjernundervisning de modtager.
Resultatet: et godt, fleksibelt og spændende pædagogisk redskab
Det nye undervisningssystem er designet og implementeret i samarbejde med AVDAN, som har guidet os igennem processen med deres store erfaring og viden indenfor løsninger til undervisningssektoren. Den løsning vi har fået, er tilpasset og gennemtænkt, så den passer præcis til os. Den er brugervenlig – bygget på Teams platformen, som er velkendt for de fleste, og så giver den et godt, fleksibelt og spændende pædagogisk redskab.”